Laatste schooldag, huwelijk en weeshuis? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Carmen Riemersma - WaarBenJij.nu Laatste schooldag, huwelijk en weeshuis? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Carmen Riemersma - WaarBenJij.nu

Laatste schooldag, huwelijk en weeshuis?

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

21 December 2009 | Ghana, Tamale

Laatste schooldag
Afgelopen donderdag was mijn laatste dagje op 'mijn schooltje'. Het gaf een beetje het gevoel als een laatste dag stage. Tijd werk je samen met mensen en ineens komt daar dan zo een einde aan. Van echt werken was donderdag geen sprake, want de examens zaten er inmiddels op en het had geen zin meer om de kinderen in de klassen te houden, dus moesten ze maar buiten en in de school gaan opruimen.. Ondertussen heb ik meer dan 100 ballonnen opgeblazen, gelukkig ook hulp gekregen van een paar kinderen :). Die vonden de ballonnen maar wat interessant! Toen de ballonnen allemaal opgeblazen waren heb ik de kinderen gevraagd naar hun klaslokaal te gaan en gezegd dat ik dan bij iedereen langs kom. Ik heb alle kinderen en de leraren een klein kado'tje gegeven (potloden, pennen, papier, stickers... dankjewel Gea!). De meesten waren hier erg blij mee. Andere kinderen hebben nog nooit gehoord van 'een gegeven paard mag je niet in de bek kijken', hadden ze bijvoorbeeld een zwarte pen, wilden ze een blauwe. Of ze hadden een pen gekregen en wilden liever een potlood.. Tja.. Er kwam zelfs een kindje naar me toe om te zeggen dat hij liever een bal had gehad (haha, hier kon ik dan ook wel weer om lachen). Toen ik de kinderen riep dat ze een ballon mochten gaan halen werden ze helemaal gek. Ze liepen elkaar echt letterlijk omver! Zelfs een van de leraressen liep gewoon kinderen omver om ballonnen voor haar eigen kinderen (die niet bij ons op school zitten) te kunnen pakken! Ik stond hier echt wel van te kijken! Nog foto's gemaakt van alle kinderen met de ballonnen en dat was het afscheid van de kinderen.. Voordat ik ook echt weg ging, werd ik nog door de leraren geroepen. Een kleine vergadering, waarin onder andere God bedankt werd voor mijn aanwezigheid op de school, gebeden dat iedereen na de vakantie weer gezond en wel terugkeert enz. en heb ik namens hen allemaal nog een afscheidskado gekregen. Heel lief. Een echte Ghanese 'jurk/gewaad' gekregen, ketting en oorbellen. Echt lief, had het niet verwacht. Na het afscheid op school zijn de headteacher en een lerares nog even bij mij 'thuis' langsgeweest.

Huwelijk!
Nee.. nog steeds heb ik geen plannen om te trouwen :p. Ook is mijn zus nog niet getrouwd, er is nog geen datum. Maar afgelopen weekend ben ik naar de bruiloft van een neef van de familie geweest. 's Ochtends eerst was de verloving. Snapte hier niets van, want er werd alleen Twi gesproken. Wel met de bruid en bruidegom op foto gegaan, dat vond vooral mijn familie leuk :p. Daarna van 10 tot 14.30u in de kerk gezeten. Jemig, wat duurde het lang zeg. Maar wel leuk om een keer een bruiloft in Ghana mee te maken. Natuurlijk werd er ook weer gedanst. Eerst bleef ik wat aan de zijkant staan, als enige blanke vallen mijn dancemoves natuurlijk heel erg op en die vallen in het niets als al die Afrikanen dansen! Maar na het nemen van de foto's moest ik er toch aan geloven. Waar ik eerst nog veilig naast mn kleine zusje zat en nergens bang voor hoefde te zijn, zat ik na het nemen van de foto's naast mijn moeder. Zij roept de hele tijd al dat ze me wil zien dansen.. en ja hoor.. er werd weer een lied gezongen door de band en moeder wilde met mij gaan dansen.. "Ehm, er danst niemand?" "Geeft niet, wij gaan samen dansen". Daar sta je dan, samen met je gastmoeder voor in de kerk te dansen en iedereen die naar je kijkt. Voelde me wel een beetje ongemakkelijk, maar tegelijk was het ook wel weer grappig.

Weeshuis?
De scholen hebben afgelopen donderdag vakantie gekregen, dus op het moment ben ik 'werkloos'. Nu komt het einde van mijn verblijf in Ghana ook al bijna in zicht, maar toch vind ik het vreemd om niets te doen. Ik vind het zo leuk in Tamale dat ik er over nadenk hier nog een paar dagen te blijven in plaats van te gaan reizen. Moet anders alleen reizen en daar heb ik ook niet zo'n zin in. Lisette en Zita werken ook bij een schooltje en hebben daarom nu ook 3 weken vakantie. Met zn 3en willen we daarom wel bij een weeshuis gaan werken. Leek mij sowieso wel erg leuk, omdat dit in eerste instantie ook het idee was wat ik zou gaan doen in Ghana. Vanochtend op gesprek geweest bij een Nederlandse man van het weeshuis. Na 5min had ik al weer zo iets van, ik wil hier weg! Ik vond die man echt niet aardig, de anderen ook niet. Hij deed erg minderwaardig over Nederlandse (vrouwelijke) vrijwilligers. Hij kent ons niet eens, dus wat geeft hem het recht om zo over ons te oordelen?! Bovendien zou het niet goed zijn voor de kinderen als we maar zo kort met hen werken. Hier is natuurlijk wel wat voor te zeggen, de kinderen hebben een hechtingsfiguur nodig (sorry, ik weet dat ik nu heel orthopedagogisch klink..), maar aan de andere kant kunnen wij ze juist ook de liefde en warmte proberen te geven die ze zo missen. Nouja.. Francis probeert te regelen dat we nog bij een ander weeshuis aan de slag kunnen. Hoop dat dat gaat lukken!

Tot zover weer een update vanuit Tamale! Ik denk niet dat ik voor de kerstdagen nog weer op internet kom, dus wil iedereen bij deze vast fijne kerstdagen wensen! Wie weet dit jaar een witte kerst? (jammer dat ik dat dan weer niet kan meemaken, maar een warme kerst heeft misschien ook wel wat :p).

Liefs,
Carmen

  • 21 December 2009 - 20:41

    Marrit:

    Hee Carmen!

    Nog 18 dagen... Jemig! Maak er nog wat van & geniet! Weeshuis zou nog wel even super leuk zijn want om nou oook in Ghana als Koos Werkloos rond te lopen?!;):D Jammer van Tamale Children's Home, maar was te verwachten zo moeilijk deden die steeds hè!

    Fijn dat jij ook dansend voor lul hebt gestaan in Ghana, lotgenoot;)!

    Wat ga je eigenlijk met kerst doen? In Mole schijnt dan ook een mooie party te zijn aan het zwembed [tip van de dag haha!] En ik ben ook erg benieuwd naar je reisplannen nog??

    Groetjes uit wit Grunn!
    xx!

  • 21 December 2009 - 20:51

    Marit:

    Hé meis,
    Wat beleef je toch ook wat zeg!

    Maar wij ook, zo veel sneeuw dat volleybal werd afgelast afgelopen vrijdag.... Gaan we mooi als koploper de winterstop in dus er wordt volgend jaar wel wat van je verwacht... :-) !! Je bent toch nog wel aan het trainen hè!
    Meid, fijne feestdagen en spreek je snel weer live, wat vliegt de tijd zeg..
    Groetjes Marit

  • 21 December 2009 - 20:56

    Angeliique:

    Hoi Carmen,

    Geniet maar van je warme kerst! Ik denk de laatste dagen regelmatig aan mijn kerst in Ho vorig jaar. Da's beter dan dat gedoe met die sneeuw! En mocht je nog een trip willen maken, dan kan ik je echt het gebied in het oosten met Mt. Afadjato aanbevelen.

    Veel plezier nog.
    Angelique

  • 22 December 2009 - 08:02

    Marije Z:

    Lieve Carmen,

    Ik wens jou vanuit een besneeuwd Fryslân een heel bijzondere kerst toe in het verre Ghana :)

    In het nieuwe jaar spreken we gauw een keertje af, zoals je voorstelde in de mail:D

    Liefs, Marije :)

  • 22 December 2009 - 08:25

    Petra:

    hoi carmen.

    wat heb je weer prachtig geschreven!
    wens jou een heel bijzondere kerst.
    heel veel liefs petra en de kids.

  • 22 December 2009 - 11:38

    Jantina:

    Hallo Carmen!

    Hier wordt het een witte kerst! Maar een warme is ook machtig. Hele fijne dagen en tot in het nieuwe jaar!

    groetjess

  • 22 December 2009 - 11:40

    Jantina:

    Heey Carmen!

    Het wordt hier een witte kerst! Mooi gezicht hier. Een warme kerst lijkt mij ook wel weer eens anders als anders.

    Hele fijne dagen daar en nog een mooie paar weken!

    groetjess

  • 22 December 2009 - 13:45

    Sjoerd En Jantsje:

    Hoi Carmen.
    Je hebt ons weer laten genieten van je reisverslag erg mooi.
    Carmen wij wensen jou en de familie daar fijne Kerstdagen toe
    groetjes

  • 22 December 2009 - 22:37

    Yfke:

    Carmen!

    Leuk om weer een verhaaltje te lezen! Ik hoop dat je nog iets leuks (en evt. nuttigs) vindt om je de laatste weken nog mee bezig te houden. Stiekem ben ik wel blij dat 't einde van je reis in zicht is. Straks kunnen we weer zoals vanouds naar elkaar toe fietsen voor een kopje thee! Ik droomde afgelopen nacht ook weer over je! Ditmaal was jij niet in Nederland, maar ik in Ghana. We zaten op plankjes in bomen en er zaten buffels achter struiken.. Ja, het was weer zeer realistisch!

    xx Yfke

  • 23 December 2009 - 13:00

    Welmoed:

    Eij Carmen!

    Smsen met een Mold. nr. naar Ghana lukt ook niet ;-) En werken in een weeshuis voor korte tijd is prima te doen, weet ik nu uit ervaring... :-) Ik hoop ook dat het nog lukt voor jullie! Geniet ervan nu het nog kan... ik moet al bijna weer weg...:-( See ya! Liefs!

  • 25 December 2009 - 20:16

    Elmar:

    Hi Carmen,

    Zo te lezen heb je een hele ervaring op gedaan. We hebben inderdaad een witte kerst in Nederland. Hopelijk krijgen jullie nog een ander weeshuis om je diensten aan te bieden. Ik hoop dat je er voldaan vandaan mag gaan. We spreken elkaar snel weer. Groetjes van Tanja en Mij.

    Fijne feestdagen en alvast een voorspoedig 2010.

  • 25 December 2009 - 23:26

    Marique:

    Ha Car-man!

    Ik was een beetje achter met het lezen van je berichtjes, maar nu ben ik gelukkig weer bij! Je hebt wel weer veel beleefd zeg!
    Heb je al geleerd om met je kont te schudden, of dansen ze daar niet zo?

    Het is wel een beetje bizar, maar ik heb OOK, ALWEER over jou gedroomd! Helaas weet ik niet meer goed waar het over ging, maar volgens mij was ik deze keer bij jou in Ghana en ik kan me ook iets van sneeuw herinneren...Maf, misschien zend jij iets van telepathische signalen uit naar mensen hier!!
    Nou nog veel plezier, met wat je ook gaat doen, deze laatste 13 dagen! X-je

  • 28 December 2009 - 13:21

    Elly Galama:

    hé carmen ik maar denken dat je met de kerst alweer thuis zou zijn.Zal voor jou ook wel een vreemde ervaring zijn kerst in de zomer te vieren.Ben benieuwd of je nog in het weeshuis werkzaam bent geweest. Nu je bijna al weer naar nederland komt.
    in ieder geval een goeie reis naar huis terug.en wie tot ...gauw in grou..

  • 02 Januari 2010 - 14:33

    Joyce :

    Hee Carmen!!

    Je komt al heel snel weer thuis bij ons! jeej :)! We zijn hier super benieuwd naar al je verhalen die we natuurlijk ook graag live willen horen! We gaan hier nu als een malle opruimen want tis een dikke bende ;) maar het komt goed haha!

    Tot snel Roomie (L)

    xxx Joyce

  • 02 Januari 2010 - 21:15

    Lies Ottens:

    Ook voor jou de beste wensen voor het komend jaar en een vlotte en goede reis naar huis,wat er nu alweer gauw aan zit te komen.
    Ben erg slecht geweest in het openen van mijn mail,dus heb ook niet steeds geantwoord.Sorry hier voor,maar vind het wel erg leuk om je verhalen te lezen.
    Hoop dat je dit nog krijgt vó'r je vertrek.
    Hou je winter kleren maar bij de hand,er komt nog meer sneeuw en het kan tot -10 gaan vriezen.
    Groetjes en gauw tot ziens.Lies

  • 04 Januari 2010 - 10:26

    Marieke M:

    Hey Carmen,

    Nog de beste wensen voor 2010! Heb je leuke kerstdagen in Ghana gehad? Nou nog een paar dagen en dan ben je alweer in het witte ijzige Nederland terug! Geniet deze laatste dagen nog even en tot snel!

    Liefs

  • 07 Januari 2010 - 18:55

    Maaike:

    Hey Carmen!

    Je bent alweer bijna terug! Wat gaat dat toch snel! Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen (en problemen ;)) in Ghana.
    Ik vraag me trouwens ook af of jij onze certificaten nog hebt meegekregen. Zou je straks een keertje contact met ons willen opnemen? Je hebt mijn nummer volgens mij nog.

    Liefs Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana!!

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2010

Foto's

15 Januari 2010

De laatste weken.

21 December 2009

Laatste schooldag, huwelijk en weeshuis?

11 December 2009

Huwelijksvoorbereidingen

02 December 2009

Weer zoveel te vertellen..
Carmen

Actief sinds 03 Sept. 2009
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 15878

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 08 Januari 2010

Ghana!!

Landen bezocht: