Huwelijksvoorbereidingen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Carmen Riemersma - WaarBenJij.nu Huwelijksvoorbereidingen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Carmen Riemersma - WaarBenJij.nu

Huwelijksvoorbereidingen

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

11 December 2009 | Ghana, Tamale

Schrik niet! Ik heb nog geen plannen gemaakt om met een Ghanees te trouwen hoor ;). Afgelopen weekend ben ik samen met mn beide zussen naar Techiman geweest (ik dacht dat we naar Kumasi zouden gaan.. ja, heel even dus). Hier woont de vriend van mijn oudste zus en zij willen graag gaan trouwen. Hier in Ghana moet er dan eerst toestemming gevraagd worden aan de familie, dus gingen we naar de familie van mijn zus in een dorpje tussen Techiman en Kumasi. Eerst werd de pastoor er bij gehaald en werd er met zn allen gebeden. Daarna kennis gemaakt met de rest van de familie en moest er ‘vergaderd’ worden of Bismark wel met Mavis mag trouwen. Hiervoor moet het toekomstig bruidspaar dan ook geld aan de familie betalen.. Gaat allemaal een beetje anders dan bij ons in Nederland ;). Daarna zijn we nog even naar Kumasi gegaan om wat te eten. Ik had fufu, een echt Ghanees gerecht. Het is een soort deegbal in een soepje. Alleen was het soepje dit keer veel te pittig. Mn mond en vingers (je eet het met je rechterhand) hebben nog een uur ‘in brand gestaan’. En.. dan moet je naar de wc.. schijnt het restaurantje geen wc te hebben, moet je naar het poephok van de familie. Lekker dan, haha! Komt vaker voor dat er geen gewone wc is, dus het gehurkt zitten begin ik bijna aan te wennen :p. Terug in Techiman vooral veel in huis doorgebracht met gospelmuziek luisteren, films kijken en uitrusten. Ook nog naar de grootste markt van Ghana geweest, wel leuk om daar een kijkje te nemen, ook al waren lang niet alle marktkraampjes open nu.

School
Op school gaat nog alles zn gangetje (op zn Ghanees dan :p). Het meisje dat het alphabet nog niet kende kan dit inmiddels opzeggen, dus dat is al een mooie sprong vooruit! Het herkennen van de letters lukt nog niet, op dit moment ben ik bezig haar haar naam te leren spellen. Volgende week is al mijn laatste weekje op de school, want vanaf vrijdag hebben ze vakantie. Op dit moment hebben de kinderen ook examens, dus heel veel komt er niet van het lesgeven, moet echt tussen de bedrijven door. De examens hier stellen trouwens niet zoveel voor. Aan het eind van elke periode hebben de kinderen hier een toets van elk vak. Maar ze hebben niet zoals wij dat in Nederland hebben een papier waar van alles op staat getypt, maar de vragen staan op het bord geschreven. Een examen bestaat hierdoor dus ook maar uit maximaal 6 vragen oid.
De kinderen hier zijn trouwens echt wel gehard. Ze worden dus soms met een stok geslagen als ze te laat op school zijn en laten dan bijna niet merken dat het pijn heeft gedaan. Deze week hadden 2 kinderen uit P1 ruzie (dit is niet vreemd.. dagelijks wordt er op school gevochten door de kinderen) en heeft het ene jongetje zo een tand bij de ander uit zn mond geslagen! En het kindje hoefde niet eens te huilen. Pakt zn tand op en loopt naar binnen. Gelukkig heeft het jongetje nog melktankjes ;).
Gister was ik aan het kijken naar een voetbalwedstrijdje in de pauze. Word ik opens op de foto gezet! Er waren een paar mensen die foto’s maakten voor een internetsite over toerisme in Ghana. Haha, het kan dus maar zo dat ik over een maand (zolang duurde het nog voor de site online kwam, of dat de foto’s er op komen, dat heb ik niet goed begrepen) met een foto op een ghanese website te vinden ben ;).

Nieuwe vrijwilligers
In mijn vorige verhaal schreef ik ook dat er 2 nieuwe vrijwilligers zouden komen. Ook dit ging weer op zn Ghanees, want er was lang onduidelijk wanneer ze nou echt naar hun gastgezin zouden gaan. Ik dacht eerst zondag, maar uiteindelijk is dit afgelopen woensdag geworden. Voor die tijd al wel contact met Zita en Lisette gehad. Ze zijn tijdens de introductie op mijn schooltje wezen kijken en ‘s middags hebben we afgesproken bij Sparkles. Wel gezellig, we hebben al veel gelachen! Helaas ook al minder blije momenten meegemaakt. Gistermiddag hebben Zita en Lisette eerst bijna een ongeluk gehad in de auto, doordat ze door een taxi werden afgesneden. Francis wist nog niet op tijd een ongeluk te voorkomen. Maar.. gistermiddag toen we naar huis wilden fietsen ging het wel mis. Lisette en Zita fietsen op 1 fiets en hier in Ghana heb je overal paaltjes op de fietspaden staan. Zita zat bij Lisette achterop en raakte met haar voet zo’n paaltje. Ze is toen van de fiets gevallen met haar rug tegen een ander paaltje. Auw! Het lijkt allemaal gelukkig wat mee te vallen.

Nog een paar wistjedatjes:
- Men vindt het in Ghana maar vreemd dat in Nederland niet iedereen in een God gelooft .
- Dieren lopen hier gewoon op de weg. Kan dus zo maar zijn dat je moet uitwijken voor een geit, schaap of koe. Vanochtend zag ik zelfs varkens!
- In Tamale hebben ze wel zebrapaden, alleen lijkt de Ghanees de bedoeling hiervan niet te snappen. Ik heb nog maar 2 auto’s gezien die stoppen als mensen het zebrapad over willen steken.
- Ze kennen in Ghana wel verkeersborden, al zijn het er volgens mij minder dan in Nederland. Wel grappig dat ze ook borden neerzetten voor slecht wegdek (het wel bekende ‘hobbels-in-de-weg-verkeersbord’. Het is bijna een uitzondering goed wegdek tegen te komen als je van de een naar de andere stad reist.
- Ook komen we soms verkeersborden tegen die een maximale snelheid aangeeft. Bijna overbodig in Ghana, want bij 9/10 van de auto’s doet de kilometerteller het niet.
- Je wordt hier meerdere keren per dag aangesproken met Salaminga (door de mensen die Dagbani spreken) of Obruni (door de mensen die Twi spreken. Deze taal wordt eigenlijk meer in het zuiden gesproken, maar ook in Tamale hoor ik zo nu en dan Obruni), wat beide ‘blanke’ betekent. Dit is niet discriminerend bedoeld. Maar, zie je het voor je, dat wij bijvoorbeeld de Afrikanen in Nederlands aan zouden spreken door ‘zwarte’ naar ze te roepen?

Het is al weer een heel verhaal geworden. Sorry. Tijd om te stoppen. Echt bedankt voor alle reacties elke keer. Vind ik erg leuk! (Eigenlijk bedoel ik hier mee te zeggen dat jullie vooral door mogen gaan met reacties plaatsen via mn waarbenjij.nu/mail/sms!)

Tút út Tamale,
Carmen

  • 11 December 2009 - 17:21

    Fardau:

    Aaah ga je niet trouwen?! Jammer :P Dacht even dat ik toch gelijk had met mn voorspelling hihi.
    Maar zo te lezen moet jij straks weer heeel erg wennen aan het leven hier, we hebben hier namelijk asfalt en wc's! Of ben je van plan om gehurkt in de badkamer te plassen? ;)

  • 11 December 2009 - 17:50

    Jantina:

    Ik had eigenlijk op een feestje gehoopt! Mag me nu weer in de feestjes mengen!!!

    Leuk om ze even te lezen hoe en wat!

    tut Jantina

  • 11 December 2009 - 20:30

    Afra:

    Nouuuu... ik ben wel blij dat je daar nog geen trouwplannen hebt. Ga je de trouwerij van je 'zus' nog meemaken daar, of is dat nadat je terugbent in NL ?
    Fijn weekend !
    xxxxxxxxxxxx

  • 11 December 2009 - 22:35

    Pieter:

    Ik wie al hast bang :p

  • 12 December 2009 - 13:22

    Marrit:

    Salaminga, helllooooo!!!
    Dus nog geen huwelijksplannen?;)
    Nog maar een weekje school.. jeetje gaat snel! Wat ga je daarna nog doen? Veel plezier nog en geniet van Tamale [ik mis het...]!! Hier is alles weer zó gewoon.. Ik ben weer hard aan de studie en moest vandaag zelfs mn band zelf plakken! Er was geen jongetje te vinden die het wel voor 10 pesewas wilde doen..:(;)
    xx

  • 13 December 2009 - 16:28

    Marije Z:

    Ik heb er ook nog wel een paar ;)

    Wist je dat...
    - Carmen voor je het weet in Grenzeloos Verliefd te bewonderen is?
    - Carmen thuiskomt met enorm ontwikkelde beenspieren door al dat hurken?
    - Marije erg moest grinnikken om het beeld van een jongeje dat zn tandje oppakt en naar binnen loopt? :D(al is het natuurlijk niet leuk dat er zoveel gevochtend wordt)

    Kus!

  • 14 December 2009 - 13:32

    Jeldau:

    De tijd vliegt! Nog maar 25 dagen en je bent alweer thuis. Dus hophophop, opzoek naar een mooie Ghanees;)

    Ik zie dat het bij jou heeeerlijk warm is. Ik heb gister mn autoraam moeten krabben en heb vandaag ongeveer 1000 lagen kleren aan om niet te bevriezen..

    Dus geniet vooral, voor je het weet zit je ook in de kou!

    xxxxxx

  • 15 December 2009 - 14:38

    Bas En Elly:

    hé carmen zo onder de thee heb ik je site even met bas door genomen!
    Wat een geluk dat je geen Gahanees bent.Je zelf je partner mag kiezen.En de pastoor thuis blijft!Wie weet zien we je in de kerstdagen In ieder geval veilige terug reis!
    En graag tot ziens.
    Hartelijke groeten uit een heeeeeeeeeeeeel mooi winterig Grou

  • 15 December 2009 - 14:47

    Welmoed:

    Lieve Carmen!

    Vandaag is de eerste sneeuw gevallen in Chisinau! En de temp. komt niet meer boven 0 ;-) Maar het is hier nog steeds super! Mooi dat alles bij jou ook goed is! Succes daar! Liefs!

  • 19 December 2009 - 16:21

    Monique Lubbe:

    Hallo Carmen,
    Ik heb met plezier weer je belevenissen gelezen.Het zou wel leuk zijn als je in Ghana nog een trouwerij mee kan maken. Het zal ook wel bijzonder zijn om daar kerst en oud-en nieuw te vieren. Alvast hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar gewenst vanuit een koud,wit,glad maar wel mooi Zoetermeer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana!!

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2010

Foto's

15 Januari 2010

De laatste weken.

21 December 2009

Laatste schooldag, huwelijk en weeshuis?

11 December 2009

Huwelijksvoorbereidingen

02 December 2009

Weer zoveel te vertellen..
Carmen

Actief sinds 03 Sept. 2009
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 15877

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 08 Januari 2010

Ghana!!

Landen bezocht: