Weer zoveel te vertellen.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Carmen Riemersma - WaarBenJij.nu Weer zoveel te vertellen.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Carmen Riemersma - WaarBenJij.nu

Weer zoveel te vertellen..

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

02 December 2009 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal!

Het werd wel weer eens tijd voor een verhaaltje over mijn belevenissen hier. Afgelopen weekend ben ik met Marije en Oscar (2 vrijwilligers van een andere organisatie) naar Mole National Park geweest. Nu had ik gehoopt dat ik een jaloers-makend verhaal kon schrijven over de vele olifanten, leeuwen en krokodillen die we gezien hebben, maar dat valt tegen. Deze deren hebben we helaas niet gezien. Wat we wel gezien hebben zijn vooral veel antilopen, een paar everzwijnen en wat apen en vogels. Ook leuk natuurlijk ;). Maar een olifant was net even wat indrukwekkender geweest. ' s Middags ook nog een kano-safari gedaan. Weer weinig dieren gezien, maar het was wel erg leuk om te doen: in een bootje door het oerwoud, yeah! Daarna ook nog naar een écht Afrikaans/Ghanees dorpje geweest. De mensen wonen hier in van die hutjes, hebben geen elektriciteit en stromend water. Water halen ze uit de rivier waarin wij met de kano voeren. En smerig dat die was! de mensen moeten wel een sterke maag hebben om dit water te kunnen verdragen. We hebben een bezoekje gebracht aan de chief, aan de medicijnman (nu had ik een man met een mooi masker op verwacht, maar nee, het was een heel gewone man. Misschien heb ik iets te veel tekenfilmpjes gezien?) en aan een vrouwtje dat olie uit noten haalt. Echt leuk om het "echte" Afrikaanse leven op deze manier een keer te kunnen zien :). De terugreis van Mole naar naar Tamale was ook een gebeurtenis op zich. Vanwege Salla (Islamitische feestdag) was er op zaterdag geen bus naar Mole vertrokken (waar we in Nederland vaste dienstregelingen hebben, mag een buschauffeur in Ghana zelf beslissen hoe laat hij weg gaat en of hij uberhaupt weggaat als de bus maar halfvol zit op feestdagen) en dit had tot gevolg dat er zondagochtend ook geen bus was om ons terug te brengen naar Tamale. Daar sta je dan in zo ongeveer weer de middel-of-nowhere. Gelukkig was er iemand van het park die ons (in totaal 9 personen) wel naar Tamale wilde brengen. Allen, voor Ghanese begrippen, wel voor een belachelijk hoge prijs. Maargoed, een andere keuze hadden we niet. Met deze auot hebben we nog zo'n 10x (ik overdrijf niet) aan de kant van de weg gestaan. Door de vele hobbels en bobbels in de toch al slechte (zand)weg verschoof de motor iets waardoor de ventilator (heet dat wel zo in een auto?) steeds een klein beetje tegen de waterslang en de olieslang aan kwam. Niet handig dus. Uiteindelijk heeft de chauffeur maar een boompje gekapt en hiervan stukken hout onder en naast de motor vast gezet om alles op z'n plaats te houden. Ja, in Ghana mag dat ;).
Afgelopen 2 dagen heb ik weinig beleefd. Vooral ziek op bed gelegen en rustig aan gedaan. Niets ernstigs, gewoon een griepje ofzo. Volgens m'n gastmoeder komt het door vermoeidheid van het reizen en de slechte wegen die we daarbij vaak tegenkomen en de verandering van het weer. Er is nu namelijk Harmattan waardoor het meer waait en 's ochtends en 's avonds kouder is.
Op mijn schooltje gaat het wel goed. Ik heb weer een verandering doorgevoerd in mijn klasje. Nu geef ik de kinderen die extra hulp nodig hebben meer individueel bijles in vooral rekenen en het alfabet en woorden schrijven. Eerst verbaasde ik me er nog over dat een meisje uit P3 (zeg maar groep 5) het alfabet nog niet kende en een jongen uit P5 (groep 7) nog geen woorden kon schrijven als je hem een dictee gaf, maar na een gesprek met een leraar blijkt dat bijna alle kinderen van deze school niet zelf kunnen bedenken hoe je een woord moet schrijven. Ik schrok hier wel van. Wat leren die kinderen dan wel op deze school? Vooral kopiëren van wat de leraar op het bord schrijft of zinnen onthouden nadat ze die zin eerst 20x hebben moeten nazeggen. Waarschijnlijk is dit wel een beetje kort door de bocht, maar toch..
Aanstaande vrijdag ben ik vrij, want het is Farmersday (iets met dat de beste boer uit de regio gekozen wordt ofzo). Ik heb dus een lang weekend. Dit weekend ga ik met m'n gastzus naar Kumasi, een andere grote stad in Ghana. Daar komt mijn gastgezin eigenlijk ook vandaan. Ik heb nog geen idee wat we daar gaan doen, maar dat zien we nog wel. Als ik zondag terugkom is er waarschijnlijk ook een andere Nederlandse vrijwilliger van ChildAid in mijn gastgezin. Moet straks eerst de kamer nog maar een beetje opruimen ;).

Tot de volgende keer!
Liefs, Carmen


Ps. Bedankt voor al jullie berichtjes, smsjes en mailtjes! Blijf er vooral mee door gaan ;)
Ps2. Marrit, Sanne, Maaike, Julia, Susanna, Daisy & Marije, het is wel anders in Tamale nu jullie weg zijn...

  • 02 December 2009 - 20:03

    Chantal:

    Ciao Carmen!

    Leuk verhaal weer! Hmm, mijn ´Groeten uit de Rimboe'-beeld zal dus ook wel niet helemaal kloppen...Ik ben erg benieuwd naar de foto's en hoop dat je nog wel wat olifanten en andere exotische dieren te zien krijgt :)

    En jij ook bedankt voor je smsjes :)

    Veel plezier, in bocca al lupo e un abbraccio!
    Chantal

  • 02 December 2009 - 20:05

    Afra:

    Hey Carmen !
    Leuk om te lezen wat je allemaal weer beleefd hebt. Zie ik nu goed dat het daar 37 graden is ? Dat is dus niet met handschoenen aan op de fiets...
    Heel veel plezier daar nog, ook nu veel van je medevrijwilligers weg zijn.
    Liefs

  • 02 December 2009 - 20:18

    Welmoed:

    Hey Lieve Carmen!

    Klinkt goed allemaal! Alleen niet meer ziek worden ;-) En lekker warm is het daar :-), wil je wat warme lucht naar oost-europa sturen :-P Have fun over there!
    Liefs xx

  • 02 December 2009 - 20:36

    Jappie En Ruth:

    Hoi Carmen jammer dat je wat te hoge verwachtingen had van de beestenboel daar, misschien kom je nog een keer in de gelegenheid om iets dergelijks te ondernemen en dan hopelijk met meer succes maar ja je hebt het niet op bestelling denk ik. We zijn blij te horen dat je je weer beter voelt maak er een leuk weekend van in Kumasi heel veel plezier

  • 02 December 2009 - 21:42

    Femke:

    Ah zat ik net bibberend op mn fietsje aan Carmen te denken, doe ik de computer aan is daar weer een berichie uit Ghana! Goed te weten hoe 't met je is ;)! Hoop dat je je snel weer top voelt en veel plezier in Kumasi!
    Dikke tuuut!

  • 03 December 2009 - 07:44

    Petra:

    hallo carmen

    met veel plezier heb ik je stukje weer gelezen.
    ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    we denken aan je.
    veel liefs petra, sjoerd en janne

  • 03 December 2009 - 11:27

    Sjoerd En Jantsje:

    Hoi carmen

    Wij hebben weer erg genoten van je uitgebreid
    reis verslag en wij zijn blij dat je nu zonder ongelukken van deze indrukken in Ghana geniet.wij wachten met smart op je volgende verslag gr van je oom en tante uit Oldeberkoop

  • 03 December 2009 - 19:06

    Henk:

    He Carmen,

    Apart dat je midden in de rimboe deze verhaaltjes kunt brengen. Erg leuk om je belevenissen zo door te krijgen. Succes daar en hopelijk op een snel weerzien!

    gr Henk

  • 05 December 2009 - 19:13

    Marrit:

    Anoela!
    Kaola? [naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaha]
    Ben benieuwd hoe je het in Kumasi hebt gehad en hoe je de stad vond! En ben je ook op Kejetia market geweest? Grooot he!:D Jammer dat je de sala nu hebt gemist in Tamale! Hier is het alweer volop actie, lastig om de Ghanese chill-en-doe-maar-rustig-modus aan te houden haha. Hé geniet maar van Tamale want ik mis het en hier is alles weer zo gewoon!!
    Veel plezier en groetjes aan Maartje en Sisu enzo!
    Trouwens, waar staan je foto's??
    xx

  • 06 December 2009 - 18:56

    Daphne & Folkert:

    Ha Carmen,

    Leuk om weer wat te lezen! De tijd gaat alweer hard he... wij zijn afgelopen week 5 dagen naar Praag geweest, was ook erg leuk! Wel koud, brrr. Raar om te lezen dat dat onderwijs in Ghana zo anders is. Hopelijk steken die kindjes daar wat van je op!
    Tot je volgende verhaaltje maar weer!

    xxx

  • 07 December 2009 - 15:53

    Monique Lubbe:

    hallo Carmen,

    Van Marjolein hoorden we van je Ghana-avontuur. Ik heb vanmiddag je avonturen gelezen en ik vind het erg leuk wat je allemaal meemaakt. Veel plezier nog de komende weken, zonder ongelukken. Ook veel succes op het schooltje.
    Groetjes uit Zoetermeer.

  • 07 December 2009 - 16:00

    Margreet:

    He hoi Carmen

    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven.
    Veel belevenissen alleen, zonder olifanten ik hoop dat je die nog tegenkomt.Ik hoop dat je je straks weer wat beter voelt.Je hebt in ieder geval warmere temperaturen dan hier bij ons.Veel plezier nog
    Liefs Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana!!

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2010

Foto's

15 Januari 2010

De laatste weken.

21 December 2009

Laatste schooldag, huwelijk en weeshuis?

11 December 2009

Huwelijksvoorbereidingen

02 December 2009

Weer zoveel te vertellen..
Carmen

Actief sinds 03 Sept. 2009
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 15883

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 08 Januari 2010

Ghana!!

Landen bezocht: